Select Page

Vidinaprogramm

ÕPPEPROGRAMM „VIDINAPROGRAMM“

Õppeprogrammi lühikirjeldus: Vidinaprogramm viiakse läbi Vapramäe matkarajal liikudes ja on sobilik kõigile, kellele meeldib kaasaegse tehnika mitmekülgne rakendamine. Programmi jooksul läbitakse rajal kontrollpunktid, kus ees ootavad erinevad loodushariduslikud ülesanded. Lahendamiseks kasutatakse asukohamäärajaga ja internetiühendusega tahvelarvutit (nutitelefoni). Vastuseid ülesannetele aitavad leida erinevaid tarkvaralahendused (äpid). Peale retke tehakse kokkuvõtted ja selgitatakse ühiselt välja ülesannete õiged vastused.

Programmi eesmärk on muuta kaasaegsete tehniliste seadmete („vidinate“) abil looduses liikumine atraktiivsemaks ja interaktiivsemaks. Selgitada „vidinate“ ja nendes kasutatavate programmide/tarkvaralahenduste (äppide) kasutamist looduses orienteerumisel. Samuti liikide otsimisel, vaatlemisel, uurimisel, määramisel ja võrdlemisel. Kinnistada teadmisi mänguliste ja õpetlike ülesannetega.

Vapramäe mets on kompaktne ja turvaline paik programmi läbiviimiseks. Orienteeriumisretkele minnes jätab iga rühm juhendajale 1 telefoninumbri. Juhendaja number antakse ka õpilastele.

Programmi lõppedes kontrollitakse omandatud teadmisi kontrollpunktide vastuste kaudu ning uuritakse läbitud marsruudi sobivust. Õpetaja täidab tagasisidelehe.

Programmi sihtrühm: II kooliaste, programmi viiakse läbi eesti keeles.

Grupi suurus: 24 õpilast

Programmi läbiviimise aeg: 2 h

Programmi läbiviimise koht: Vapramäe maastikukaitseala

Juurdepääs: Programm toimub Vapramäel. Palume parkida parklasse. Loodusmaja on parklast nähtav. Programm algab Loodusmaja I korruse õppeklassist.

Ratastooliga liikumine pole võimalik keerulise maastiku ning programmi eripära tõttu. Erivajadustega õpilastest palume teada anda.

Juhis õpetajale:

Programm algab Vapramäe Loodusmaja õppeklassist, kus toimub sissejuhatav loeng, seejärel liigutakse matkarajale. Tegemist on õueprogrammiga, arvestada tuleks ~2-3 km marsruudiga, arvestada tuleks veidi keerukama maastikuga. Teekonna pikkuses võib tulla muudatusi, retkejuht teeb valiku vastavalt vanuseklassile. Õpilased peaksid riietuma sportlikult. Riietuda tuleks ilmale vastavalt ning vihmase ilma korral jalga vettpidavad jalanõud. Retke alguses lepitakse kokku reegid, mis tagab ohutuse matkarajal. Toidupausi soovi korral palume eelnevalt sellest retkejuhile teada anda. Reeglina toidupause 2-tunnise programmi vahepeale ei tehta.

Õpetajal on toetav ja õpilasi innustav roll. Arvestatud on, et õpetaja või õpetajad liiguvad looduses kaasa toetust vajavate gruppidega. Palume teada anda laste iseärasustest.

Korraga on võimalik vastu võtta üks grupp.

Kirjeldavad märksõnad:

keskkond ja jätkusuutlik areng

loodus- ja keskkonnakaitse

loomad

maastikud

taimed

Programmi maksumus: 150.- eur

Programmi eesmärk:

Muuta kaasaegsete tehniliste seadmete („vidinate“) abil looduses liikumine atraktiivsemaks ja interaktiivsemaks;

Selgitada „vidinate“ ja nendes kasutatavate programmide/tarkvaralahenduste (äppide) kasutamist looduses orienteerumisel, liikide otsimisel, vaatlemisel, uurimisel, määramisel ja võrdlemisel;

Kinnistada teadmisi õpetlike ülesannetega.

Seos riikliku õppekavaga:

seos õppekavaga:

II kooliaste: loodusõpetus: plaan ja kaart, mets elukeskkonnana

Läbiv teema: keskkond ja jätkusuutlik areng

ainetevaheline lõiming: loodusõpetus, informaatika, eesti keel, kehaline kasvatus.

Õpitulemused:

II kooliaste

  • Oskab määrata GPS-vastuvõtja abil oma asukohta ning liikumissuunda;
  • Kasutab GPS-vastuvõtja kaarti ja teepunktide andmebaasi,
  • Aktiveerib teepunkti navigeerimise;
  • Oskab kasutada GPS-vastuvõtja kompassi ning selle abil ilmakaari määrata;
  • Kinnistab mõisteid: kompass, ilmakaared, satelliitside;
  • Kasutab nutiseadet QR koodi lugemiseks ja salvestamiseks;
  • Oskab kasutada internetti ning leida vajalikku informatsiooni ja andmeid;
  • Oskab väärtustada metsa elurikkust, maastikulist mitmekesisust ja säästva majandamise põhimõtteid;
  • Oskab väärtustada keskkonnahoidlikku tarbimist ja käitub metsas keskkonnateadlikult.

 Õpipädevused:

digipädevus

enesemääratluspädevus

matemaatika, loodusteaduste ja tehnoloogiaalne pädevus

õpipädevus

sotsiaalne ja kodanikupädevus

suhtluspädevus

Mõisted: tahvelarvuti, loodushariduslikud tarkvaralahendused, positsioneerimine, orienteerumine, navigeerimine.

Metoodika: praktiline orienteerumine tehniliste vahendite abil, seoste loomine, grupitöö kogemus.

Ajakava:

Sissejuhatus koos navigeerimisõppega: ~40 minutit

Praktiline orienteerumine kontrollpunktide leidmiseks 1 h

Kontrollpunktide vastuste analüüs, kokkuvõte 20 min.

Toidupaus tehakse sisse vastavalt soovile, kas peale sissejuhatava osa lõppu või ülesannete vahepeal.

Õpetaja täidab programmi lõppedes tagasisidelehe.

Kasutatavad õppevahendid: Vajalikud vahendid õppetegevusteks on juhendajal olemas. Olenevalt klassi suurusest ja vanuseastmest moodustatakse 2-5 gruppi. II kooliastme grupid jaotatakse üldjuhul kaheks. Üks grupp liigub koos õpetajaga, teine retkejuhiga.

III kooliastme klass jaotatakse 3-4 õpilast grupis.

Õppeprogrammi juhendaja: Õppeprogrammi juhendaja on Vapramäe Loodusmaja poolt atesteeritud õppeprogrammi läbiviija.

Võta ühendust

10 + 15 =