Päevane programm metsakooslused ja vee-elustik
ÕPPEPROGRAMM „Metsakooslused ja vee-elustik“
Õppeprogrammi lühikirjeldus: Võimalus on tulla õppekäigule terveks päevaks.
Õppeprogramm viiakse läbi kevadisel-suvisel ajal loodusrajal ja veekogu ääres. Programm koosneb kahest õppeprogrammist, mille vahele on arvestatud sisse puhkepaus söömiseks.
Programmi läbiviimisel kasutatakse Vapramäe-Vellavere-Vitipalu Sihtasutuse poolt väljatöötatud õppeprogrammi „Tunne vee-elustikku” ja tehakse ülesanded loodusrajal metsakoosluse määramiseks ja kirjeldamiseks. Õpitakse määrama kooslusi, rinnete kaupa liike, tehakse mõõtmisi looduses, määratakse liike veekogust.
Programmi jooksul kinnistatakse teema läbi kordamise, näidete ja arutelude. Õpilaste teema omandamist kontrollitakse osade kaupa teema lõppedes ning programmi lõpus aruteluringis. Õpetaja täidab tagasisidelehe.
Programmi sihtrühm: 4-6 klass II kooliaste, programm toimub eesti keeles
Kestvus: 4 h
Grupi suurus: 24 õpilast
Programmi läbiviimise aeg: mai-september
Programmi läbiviimise koht: Vitipalu või Vapramäe
Juurdepääs: Vitipalu programmi puhul tuleb parkida sõidutee äärde. Sõidujuhised annab teada retkejuht enne programmi algust. Vapramäel toimuval programmil kohtutakse retkejuhiga Vapramäe Loodusmaja parklas. Ratastooliga liikumine pole võimalik keerulise maastiku tõttu. Erivajadustega õpilastest palume teada anda.
Juhis õpetajale: Programmi toimumiskoht lepitakse kokku retkejuhiga, kes võtab ise eelnevalt ühendust. Programm toimub õues, õpilastel palume riietuda ilmale vastavalt ning vihma korral jalga vettpidavad jalanõud. Programmi jooksul läbitakse ~ 4-6 km, maastik on künklik.
Õpetajal on toetav ja innustav roll, samuti palume enne õppeprogrammi teada anda laste erisustest. Piisaval etteteatamisel on võimalik vastu võtta korraga kaks gruppi.
Programmi maksumus: 210.- eur
Programmi eesmärk: Veekogude elustiku tundmaõppimine, metsakoosluste iseloomustamiseks vajalike näitajate kogumine ja koosluste tundmaõppimine.
Seos riikliku õppekavaga:
seos õppekavaga: loodusõpetus: 2.1.6.5. Jõgi ja järv. Vesi kui elukeskkond; 2.1.6.12. Mets elukeskkonnana; 2.1.6.17. Loodus- ja keskkonnakaitse Eestis
ainetevaheline lõiming: loodusõpetus, kehaline kasvatus, matemaatikaLäbivad teemad: keskkond ja jätkusuutlik areng
Õpitulemused:
1) Õpib väärtustama metsa, selle elurikkust ning säästva metsanduse põhimõtteid;
2) Rakendab uurimistegevust metsa tundmaõppimisel;
3) Võrdleb metsatüüpide erinevates rinnetes kasvavaid taimi;
4) Käitub metsas keskkonnateadlikult ja -hoidlikult ning järgib ohutusnõudeid;
5) Tunneb levinumaid sambla ja samblikeliike;
6) Iseloomustab vett kui elukeskkonda;
7) Kirjeldab jõe ja järve elukooslust, nimetab jõgede ja järvede tüüpilisemaid liike;
8) Toob näiteid taimede ja loomade kohastumise kohta eluks vees ja veekogude ääres;
9) Koostab uuritud veekogu toiduahelaid/toiduvõrgustikke.
Õpipädevused: enesemääratluspädevus
ettevõtlikkuspädevus
matemaatika, loodusteaduste ja tehnoloogiaalne pädevus
õpipädevus
sotsiaalne ja kodanikupädevus
suhtluspädevus
Teema, alateema: tiigielustik, selgroogsed-selgrootud metsas, metsakooslused
Metoodid: praktiline taimede, koosluste, veeselgrootute määramine, looduse vaatlemine ja tundmaõppimine grupitöö.
Ajakava:
Sissejuhatus: 10 minutit
praktilised õppekäik metsakoosluste õppimiseks 2 h
toidupaus, teema vahetus 10 minutit
praktiline veeputukate püük ja määramine 1 h 30 minutit
kokkuvõttev analüüs 10 minutit.
Programmi jooksul kinnistatakse teema läbi kordamise, näidete ja arutelude. Õpilaste teema omandamist kontrollitakse osade kaupa teema lõppedes ning programmi lõpus aruteluringis. Õpetaja täidab tagasisidelehe.
Kasutatavad õppevahendid: Kasutatavad õppevahendid on juhendaja poolt.
Õppeprogrammi juhendaja: Õppeprogrammi juhendaja on Vapramäe Loodusmaja poolt atesteeritud õppeprogrammi läbiviija.