Aastaaeg programm
ÕPPEPROGRAMM „AASTAAJAD“
Õppeprogrammi lühikirjeldus: Õppeprogramm „aastaajad“ koosneb matkadest, mis viiakse läbi erinevatel aastaaegadel (neljal korral) ühel ja samal loodusrajal, sama retkejuhi juhendamisel, uurimuslik osa viiakse läbi kas loodusmajas või õuetingimustes.
Eesmärgiks on vaadelda läbi erinevate aastaaegade looduse ja matkaraja muutusi, kuidas muutuvad taimed, milliseid jälgi jätavad loomad, kuidas nad reageerivad aastaaja muutusele, tehakse uurimuslikke katseid erinevate aastaaegadega seonduvalt.
Programmi jooksul läbitakse 2-3 km, korraldatakse aktiivõppemängusid ning lihtsamaid katseid.
Programmi sihtrühm: 1-3 klass, programmi viiakse läbi eesti keeles
Kestvus: 2h
Grupi suurus: 24 õpilast
Programmi läbiviimise aeg: aastaringselt
Programmi läbiviimise koht: Vapramäe, Vellavere või Vitipalu matkarada
Juurdepääs: Vapramäel toimuva programmi korral palume parkida parklasse. Vitipalu või Vellavere programmi puhul tuleb parkida sõidutee äärde. Sõidujuhised annab teada retkejuht enne programmi algust. Ratastooliga liikumine pole võimalik keerulise maastiku tõttu. Erivajadustega õpilastest palume teada anda.
Juhis õpetajale: Programm toimub õues, palume riietumisel arvestada ilmaga, vihma korral jalga kummikud. Vihma korral on Vapramäel ja Vellaveres võimalik varjuda loodusmajja, Vitipalus lahtise varjualuse alla. Retke pikkuseks on tavaliselt 2-3 km, valiku teeb retkejuht õpetajaga koostöös.
Õpetajal on toetav ja innustav roll, õpetaja toetust võib vaja minna veel mängude läbiviimisel.
Programmi maksumus: 480.- eur
Programmi eesmärk: Vaadelda läbi erinevate aastaaegade looduse ja matkaraja muutusi, kuidas muutuvad taimed, milliseid jälgi jätavad loomad, kuidas nad reageerivad aastaaja muutusele, õppida tegema lihtsamaid uurimuslikke katseid.
Seos riikliku õppekavaga:
I kooliaste
loodusõpetus: 2.1.4.2. Aastaajad; 2.1.4.3. Organismid ja elupaigad; 2.1.4.4. Mõõtmine ja võrdlemine; 2.1.4.6. Ilm;
ainetevaheline lõiming: loodusõpetus, eesti keel, kehaline kasvatus, matemaatika.
Läbivad teemad: keskkond ja jätkusuutlik areng
Õpitulemused:
I kooliaste
1) tunneb huvi looduse ja selle uurimise vastu ning kasutab julgelt loovust ja fantaasiat;
2) mõistab, et inimene on osa loodusest ning inimeste elu sõltub loodusest; suhtub loodusesse säästvalt;
3) märkab looduse ilu ja erilisust ning väärtustab oma kodukoha elurikkust ja maastikulist mitmekesisust;
4) teeb lihtsate vahenditega praktilisi töid, järgides juhendeid ja ohutusnõudeid;
5) vormistab vaatlusinfo, teeb järeldusi ning esitleb neid;
6) tunneb kodukoha levinumaid taime ja loomaliike.
Õpipädevused: enesemääratluspädevus
ettevõtlikkuspädevus
kultuuri- ja väärtuspädevus
õpipädevus
sotsiaalne ja kodanikupädevus
suhtluspädevus
Temaatika: taimed, loomad, aastaaeg, puu, põõsas, metsloom, paigalind, rändlind, temperatuur, ilmastikunähtused, mõõtühik, katse
Metoodid: liigi määramine, vaatlemine, grupitöö, mõõtmine, võrdlemine, katsed
Ajakava:
Sissejuhatus: 10 minutit
praktilised ülesanded õppekäigul 1 h 40 minutit
kokkuvõttev analüüs 10 minutit.
Üldjuhul toidupausi programmi jooksul ei tehta, soovi korral palume sellest teada anda, et retkejuht oskaks aega planeerida.
Õpilaste teadmisi kontrollitakse programmi lõppedes õppemänguna või tagasisideringis. Õpetaja täidab programmi lõppedes tagasisidelehe.
Kasutatavad õppevahendid: Kasutatavad õppevahendid on juhendaja poolt.
Õppeprogrammi juhendaja: Õppeprogrammi juhendaja on Vapramäe Loodusmaja poolt atesteeritud õppeprogrammi läbiviija.